Peisajul digital pentru copiii preșcolari și antepreșcolari

În Ianuarie 2020, la nivel mondial, 59% din populație avea acces la internet.

95% dintre gospodăriile cu copii din România au acces la internet (INS, 2019)

98% acces la internet mobil

38% acces la internet de pe laptopuri

19% acces la internet de pe tablete

3% acces la internet de pe alte device-uri (Culturela, 2019)

În acest articol voi aborda relația cu tehnologia strategiile de gestionare a acesteia pentru copiii de vârstă preșcolară și antepreșcolară.

Strategii – copii 0-2 ani

Strategiile pentru gestionarea utilizării tehnologiei la copiii cu vârsta între 0 și 2 ani includ medierea restrictivă și abordarea unei probleme specifice legate de dispozitivele mobile, care sunt omniprezente în viața noastră. Soluția propusă de specialiștii care au studiat această problematică constă în schimbarea comportamentului părinților, limitarea consumului de media în preajma copiilor și implementarea unor principii sănătoase de consum digital la nivelul întregii familii.

Până la vârsta de 18 luni, se recomandă evitarea completă a tehnologiei, iar între 18 luni și 2 sau chiar 3 ani, accesul la conținut digital ar trebui să fie strict controlat, axat pe educație și conținut de înaltă calitate, în general. Este important de menționat că nu există beneficii susținute științific pentru introducerea tehnologiei în viața copiilor din această categorie de vârstă și nu există dispozitive educative adaptate la acest nivel.

Tehnologia nu ar trebui să fie utilizată ca o soluție de baby-sitting, iar accesul la dispozitive ar trebui să aibă loc rar și să fie realizat împreună cu părinții, având scopul de a promova o alfabetizare digitală corespunzătoare și de a consolida legăturile afective, fără înlocuirea acestora. În plus, sugestia mea este, chiar și pentru vârste mai mari, instalarea unui cronometru pentru a gestiona timpul dedicat vizionării desenelor animate, având în vedere că acestea sunt disponibile în mod continuu pe Internet sau la anumite stații TV.

Strategii – copii 3-5 ani

Gestionarea interacțiunii copiilor cu tehnologia poate implica diverse strategii. Una dintre acestea este medierea restrictivă, care presupune controlul atât al timpului, cât și al conținutului la care sunt expuși copiii, având efecte pozitive pe termen scurt.

O altă abordare este negocierea, care are efecte mixte în ceea ce privește expunerea la riscurile asociate tehnologiei. Totodată, monitorizarea utilizării tehnologiei poate fi realizată cu ajutorul dispozitivelor specifice, precum tabletele Kurio cu control parental sau Family Link.

Se sugerează concentrarea asupra timpului petrecut fără tehnologie, mai degrabă decât impunerea unei limite rigide privind timpul petrecut cu dispozitivele. Această abordare presupune și autorestricționarea accesului părinților la acestea.

Desigur, tabletele și telefoanele inteligente pot fi instrumente educative adecvate pentru copii, cu mențiunea că nu ar trebui să le folosim doar pentru că este o practică comună. Internetul reprezintă o resursă valoroasă pentru a oferi răspunsuri la întrebările copiilor.

Aplicațiile sunt concepute să ofere interactivitate, să comunice cu copiii și să utilizeze elemente precum animații plăcute și culori vii. Există, de asemenea, jocuri de desenat, inclusiv tablete simple de desenat, care pot stimula creativitatea copiilor.

În ceea ce privește conținutul media, videoclipurile muzicale dedicate copiilor, cum ar fi „Cutiuța muzicală”, „Cântece de grădiniță”, dar atenție la conținutul versificației… „HooplaKidz” sau „Super Simple Songs” pot fi incluse în repertoriul lor, oferindu-le o experiență distractivă și educativă.

Este important să fie evitată expunerea copiilor la anumite elemente în mediul lor digital. Astfel, ar trebui să evităm conținutul care implică violența, aluzii sexuale sau imagini sugestive, precum și reclamele care pot fi nerecomandate pentru această categorie de vârstă. De asemenea, sunetele puternice, cum ar fi clopoțeii, fluierăturile sau sunetele ascuțite, ar trebui să fie evitate. Jocurile care implică utilizarea textelor scrise sau a tastaturii și a mouse-ului, precum și cele care promovează vânzarea de produse adiționale, ar trebui, de asemenea, să fie evitate.

Pe de altă parte, este benefic să urmărim anumite aspecte în selectarea conținutului destinat copiilor. Jocurile cu reguli simple, caracterizate prin repetiție, precum și cele care includ multă muzică și un format interactiv, pot contribui la dezvoltarea lor. Este recomandat să alegem conținut care abordează teme și experiențe familiare copiilor mici, cum ar fi familia, animalele, culorile, fructele, legumele, numerele, grădinița, folosirea oliței, gătitul, literele, sunetele, etc. De asemenea, designul acestui conținut ar trebui să fie adecvat pentru mâinile mici și pentru cei care nu citesc încă.

Aplicații

Există diverse aplicații dedicate dezvoltării copiilor mici, structurate în câteva categorii specifice.

În primul rând, există aplicații preșcolare precum Eduboom.ro și jocurile video educative de pe edituraedu.ro, care vizează promovarea învățării interactive pentru cei mici.

În categoria aplicațiilor axate pe litere și sunete, regăsim opțiuni variate precum „Litere Numere Culori”, aplicații de basme și povești, precum și platforme educative precum Khan Academy Kids, disponibile atât în versiune mobilă, cât și pentru browser. De asemenea, există resurse online precum https://www.kidsopia.com/ și https://readingeggs.co.uk/ care sunt dedicate învățării limbii engleze.

Pentru dezvoltarea abilităților matematice și spațiale, există aplicații precum „Jocuri educative copii 1234”, „Jocurile GoKids”, și https://mathseeds.co.uk/ care oferă exerciții de matematică în limba engleză.

În sfera creativității, aplicații precum „ABC Draw”, „Scribble Rider”, „Sand draw”, „Face Changer”, „Face Warp”, și „Make Expression” permit copiilor să-și exploreze și să-și exprime creativitatea într-un mod distractiv și interactiv.

Voi încheia acest articol cu câteva recomandări în ceea ce privește modalitățile de a evita tehnologia:

  1. Fără dispozitive media/ digitale în dormitor (nici TV, nici telefon la încărcat) – toate device-urile încărcate și utilizate în spațiul comun (noi avem un docking station pentru device-uri în sufragerie)
  2. Fără televizor care funcționează non-stop în background
  3. Momente de calitate zilnice cu copilul de 20-30 min, fără telefon la părinte sau la copil
  4. Căutare a unor modalități (aplicații speciale utilizate de părinte pentru organizarea proprie, program bine definit) de a fi în preajma copilului fără telefon
  5. Limitarea perioadelor de timp petrecute cu tehnologia la aprox 20-30 min
  6. Limitarea vizionării programelor TV la 45 min, ideal la 30 min

Sunt curioasă dacă voi ați identificat și alte strategii de gestionare a relației cu tehnologia în familia voastră pe care vă invit să le împărtășiți în Cafeneaua Părinților – comunitate online.

Elena Burlănescu

Trainer Podul lui Sfredeluș