Peisajul digital pentru copiii de 6-9 ani

Peisajul digital arată după cum urmează:

86% dintre copiii 9-16 ani au acces zilnic la internet pe dispozitive mobile, timp de 2-3 ore/ zi, în medie, pentru vizualizare de filme și video-uri, în mare parte.

94% dintre copiii 16-19 ani au acces zilnic la internet pe dispozitive mobile, folosit în proporție foarte mare pe rețelele sociale (86%)

Strategiile pentru gestionarea utilizării tehnologiei la copiii cu vârste cuprinse între 6 și 9 ani sunt variate și se concentrează pe dezvoltarea unor abordări constructive și educaționale. Medierea restrictivă, care presupune controlul atât al timpului, cât și al conținutului, poate avea efecte pozitive pe termen scurt. Totuși, este esențial să se evite o mediere restrictivă reactivă și cu reguli, deoarece aceasta poate intensifica comportamentul adictiv și poate avea efecte negative.

Negocierea reprezintă o altă opțiune, cu efecte mixte în ceea ce privește expunerea la riscurile asociate tehnologiei. Monitorizarea cu ajutorul tehnologiei, inclusiv utilizarea tabletelor Kurio cu control parental sau Family Link, poate reduce implicarea în cyberbullying și scade odată cu creșterea vârstei copiilor.

Cultivarea entuziasmului constructiv stabilit prin reguli și instrucțiuni este o strategie benefică. În acest sens, este important ca permisiunile și privilegiile să fie primele reguli pe care copiii să le înțeleagă. Utilizarea tehnologiei poate deveni un instrument pentru a explora interesele specifice ale copilului, cum ar fi aplicații pentru rezultate sportive, documentare despre dinozauri sau povești despre prințese și regine din istorie. Totuși, este recomandat să nu se permită utilizarea telefonului sau a tabletei fără supravegherea părinților.

În ceea ce privește jocurile video, acestea pot aduce aspecte pozitive în dezvoltarea copiilor. Acestea pot contribui la dezvoltarea limbajului, citirea (foneme, silabisirea, memorarea cuvintelor), scrierea, deprinderile legate de matematică, fizică, istorie, cultură și civilizație. De asemenea, jocurile video pot îmbunătăți orientarea în spațiu, rezolvarea problemelor, abilitățile motorii fine, timpul de reacție, planificarea strategică și organizarea, creativitatea, așteptarea rândului în conversație, precum și conștientizarea privind eticheta, imaginea socială și comportamentul online.

Am identificat 2 proiecte foarte interesante, din România și din New York, care își propun educarea dascălilor pentru introducerea jocurilor video la clasă, în cadrul unor scheme pedagogice foarte bine stabilite, desigur. Gamificarea educației poate aduce un plus motivațional necesar în acest proces.

https://www.gaming4skills.eu/ și https://www.gamesforchange.org/

Există o varietate de aplicații potrivite pentru copiii cu vârste între 6 și 9 ani, care pot contribui la dezvoltarea lor în diferite domenii.

În primul rând, aplicațiile școlare, cum ar fi lecțiile de pe eduboom.ro și proedus, precum și jocurile video educative de pe edituraedu.ro, oferă o modalitate interactivă și educativă de a aborda diverse materii școlare.

Pentru îmbunătățirea abilităților de citit și scris, există aplicații precum Readmio, Epic: Kids Books & Reading, Povești pentru copii, Next Story, Learn to read, Învățăm să citim, Cuvinte minuni: vocabular și Dexonline.ro. De asemenea, resurse online precum https://www.kidsopia.com/ și https://readingeggs.co.uk/ sunt disponibile pentru învățarea limbii engleze, iar DuoLingo poate fi folosit pentru învățarea limbilor străine.

În sfera matematicii și a abilităților vizuale/spațiale, aplicații precum Jocuri matematice, Nereguli matematice, https://mathseeds.co.uk/ pentru exersarea cunoștințelor de matematică în limba engleză, Splash Learn: Kids Math&Reading Learning Games, Minecraft (versiunea creativă) și Da Vinci Kids – Învățare plăcută pot fi utile.

Pentru stimularea creativității, există aplicații precum Toontastic și Doodle Dash, oferind copiilor posibilitatea de a-și exprima creativitatea în mod interactiv.

Pentru activitatea fizică, aplicații precum PS Kinect, Soccer Game for Kids, FCSB Fan App și altele similare pot furniza opțiuni distractive și active.

În ceea ce privește introducerea în mediul online și rețelele de socializare, este important să se realizeze acest pas într-o perioadă în care copilul manifestă predispoziții pozitive de a respecta regulile, iar părintele poate exercita o autoritate eficientă, contrar opiniei generale.

Recomandări finale pentru părinți – concluzii

  1. Tehnologia este important să fie privită ca un instrument pentru cultivarea intereselor copilului și pentru socializare.
  2. Tehnologia este important să cultive independența și performanța.
  3. Tehnologia nu este un drept, este un privilegiu, iar copiii au nevoie de permisiune pentru a o folosi.
  4. Navigați pe internet împreună cu copilul și stabiliți reguli de utilizare.
  5. Vizionarea filmulețelor pentru copiii mai mari este important să se realizeze numai pe Netflix Kids sau YouTube Kids, pe dispozitive pentru copii (Kurio) sau cu acordul și/ sau împreună cu părintele pe YouTube sau Netflix.
  6. Tehnologia este bine să fie folosită pentru a cultiva cititul.
  7. Explorarea și comportamentul etic și responsabil online sunt important de cultivat.
  8. Încercați variantele premium sau instalați filtre pentru a preveni achizițiile de copii și expunerea la conținuturi nepotrivite (violență, sex etc).
  9. Sub 18-24 de luni nu este niciun beneficiu real al facilitării accesului la tehnologie. Iar după 9 ani, situația se prezintă în felul în care ați observat, din punct de vedere statistic. Controlul se diminuează, astfel încât este important ca bazele să fie așezate corect.
  10. Relația părinților cu tehnologia este un subiect foarte important, ca model al copiilor, iar în ajutorul acestora vin o serie de aplicații fie pentru setarea unui cadru de control parental asupra device-urilor copilului, fie pentru organizarea prorie a timpului și autocontrol.

Lucrările de mai jos le-am găsit a fi foarte utile în documentarea mea pe subiect și m-au ajutat să creez o strategie de relație cu tehnologia potrivită familiei noastre:

  • Gold, J. (2016) Părinte în era digitală. Învată-ți copilul cum să utilizeze adecvat rețelele sociale și aparatele digitale, traducere de Sevcenco A., Editura Trei
  • Rodideal, A. (2021) Avantaje și riscuri ale internetului pentru copii și adolescenți, Presa Universitară Clujeană

La voi cum este? Povestim în comentarii în Cafeneaua Părinților – comunitate online.

Elena Burlănescu

Trainer Podul lui Sfredeluș