O călătorie educațională pentru fiecare copil

Sunt întrebată adesea dacă sunt potrivite activitățile noastre pentru copiii de vârstă mică… 1 an+. Răspunsul este DA! Țintele propuse în programul de adaptare socială treptată Merg cu drag la grădi sunt diferite însă. Un aspect distinctiv al abordării Montessori, cea din care este inspirată curricula de activități a Podului, este utilizarea grupurilor mixte de vârstă. În Pod, copiii cu vârste cuprinse între 1 și 4 ani interacționează într-un mediu de învățare comun. În acest articol, voi explora importanța acestei practici pentru adaptarea socială treptată, voi trece în revistă câteva recomandări pentru părinți privind flexibilizarea așteptărilor, dar mă voi opri și asupra beneficiilor aduse de această experiență pentru fiecare segment de vârstă în parte.

În grupurile mixte, copiii au oportunitatea de a învăța unii de la alții. Copiii preiau de la alți copii mai repede decât de la adulți. Cei mai mari devin modele pentru cei mai mici, iar aceștia din urmă învață prin observație și imitare. Cei mai mici beneficiază și de expunerea la nivelul de dezvoltare al celor mai mari, iar aceștia preiau foarte ușor un rol de mentor în grup. Aceasta le stimulează curiozitatea și le oferă ocazia de a îmbunătăți abilitățile cognitive.Astfel, autonomia și independența sunt încurajate, copiii devenind mai siguri pe ei înșiși.

Interacțiunile cu copiii de vârste diferite dezvoltă abilitățile sociale și empatia. Cei mai mari învață să aibă răbdare și să fie atenți la nevoile celor mai mici, în timp ce aceștia din urmă învață să se integreze în grup. Grupurile mixte îi învață pe copii să se adapteze și să își dezvolte abilități de comunicare care să funcționeze pentru toate vârstele. Această flexibilitate este un aspect foarte important în dezvoltarea lor ulterioară. În societate oamenii interacționează cu alți oameni de diferite vârste.

Recomandări pentru părinți

  1. Sunt mamă și înțeleg procesul. Am 2 copii. Și sunt foarte diferiți între ei, așa cum este și normal să fie. Ce am învățat este că e important ca părinții să își flexibilizeze așteptările în ceea ce privește performanța sau ritmul de dezvoltare, respectiv de adaptare al copilului lor și al lor propriu, ca părinți. Și noi creștem, împreună cu copiii noștri. Fiecare copil are un ritm propriu, iar mediul Montessori încurajează respectarea acestui aspect, inclusiv prin cultivarea acestui mediu educațional mixt.
  2. Implicați-vă și comunicați deschis cu educatoarea din Pod. Înțelegerea metodelor specifice și a progresului copilului va consolida parteneriatul dintre noi în beneficiul copilului și al relației părinte-copil.

Beneficiile pentru copiii de 1-2 Ani

Acești copii învață prin observație și imitare, dezvoltând abilități motorii fine și începând să exploreze lumea din jurul lor. Interacțiunile cu cei mai mari îi stimulează să comunice și să socializeze, să negocieze, să învețe răbdarea, să ceară și să aștepte, treptat chiar să inițieze jocuri. Dincolo de activitate, la nivelul căreia ținta este de expunere și de explorare, nu de urmare a unor pași sau de finalizare a acesteia. Importantă este rutina, mai mult decât în cazul celor mai mari. Este important ca aceștia să se obișnuiască treptat cu existența unor momente separate în timp pentru diverse activități: un timp pentru joacă liberă, un timp pentru activitate individuală sau de grup structurată, un timp de gustare… Apoi cu poziționarea lui față de educatoare, față de alți părinți, față de alți copii, mai mari sau mai mici…

Beneficiile pentru Copiii de 3-4 Ani

Grupurile mixte oferă copiilor mai mari oportunitatea de a-și consolida cunoștințele, de a-și îmbunătăți abilitățile de comunicare și de a învăța să devină lideri. Experiența lor în cadrul grupului mixt contribuie la pregătirea lor pentru etapele următoare ale educației. Relaționarea cu copiii mai mici este diferită față de cea cu copii de aceeași vârstă sau mai mari… Cei mici nu au răbdarea la fel de consolidată adesea, au tendința de a reacționa imprevizbil, nu citesc intențiile la fel și uneori nici nu le exprimă verbal. Astfel, pentru cei mari devine esențial să-și dezvolte anumite competențe transversale, pe care altfel nu ar avea probabil ocazia să le exerseze.

Grupele mixte de vârstă în cadrul activităților psihopedagogice Montessori reprezintă o modalitate eficientă de a susține dezvoltarea copiilor într-un mediu stimulant. Părinții însă joacă un rol esențial în susținerea acestei abordări, adaptându-și așteptările și colaborând cu educatoarea. Beneficiile sunt multiple, atât pentru cei mai mici, cât și pentru cei mai mari, contribuind la formarea unor indivizi încrezători, flexibili și empatici, ceea ce cu toții ne dorim probabil pentru copiii noștri.

Eu povestesc cum e în Pod și observațiile și experiențele mele. Sunt curioasă însă care sunt dinamicile de grup observate din experiențele personale ale fiecăruia și cum reacționează copiii voștri. Cum îi susținem în acest proces? Vă invit să dezbatem în Cafeneaua Părinților – comunitate online.

Elena Burlănescu

Trainer Podul lui Sfredeluș