Atelierele Montessori din Pod

Mi-am propus de ceva vreme să le prezint pe colegele mele, din cadrul programului integrat „Merg cu drag la grădi”, astfel încât să știți mai bine cu cine vă puteți întâlni zilnic în Pod.

Ca educator, Emma Ionescu facilitează adaptarea copiilor respectându-le ritmul propriu, nevoile și dorințele într-un spațiu liber și plin de posibilități. Scopul acestei adaptări treptate este realizarea unui transfer de încredere între părinții celor mici sau îngrijitorul principal prezent cu copilul în Pod și Emma, care să decurgă lin, firesc, fără modificări bruște în starea emoțională a copiilor.

Atelierele Montessori au, ca scop principal pentru copii, învățarea naturală, care se bazează pe experimentarea cu mediul și cu propriile abilități. Activitățile din cadrul atelierelor sunt activități de cunoaștere și experimentare prin care dorința naturală a copiilor de a înțelege cum funcționează mediul lor înconjurător și de a învăța se întâlnește cu materiale educaționale și de viață practică, care le stimulează creativitatea și independența.

Copiii învață cel mai bine atunci când fac ei singuri. De aceea, principalele beneficii ale atelierelor ținute de Emma sunt dezvoltarea creativității, imaginației, independenței și a stimei de sine, pe de o parte, iar pe de altă parte, componenta socială, a interacțiunii cu ceilalți copii, aduce beneficiul dezvoltării emoționale și psiho-sociale.

Primii ani de viață sunt ani formativi în dezvoltarea copilului, a cărui minte absorbantă așteaptă să primească informații din mediu pentru a se construi și a se dezvălui. Este o perioadă deopotrivă senzorială și motrică, în care copiii învață atât prin intermediul simțurilor, cât și prin mișcare. Celelalte activități din cadrul programului, precum și activitățile din zona de joacă liberă satisfac nevoia de mișcare și le permit copiilor să își exerseze abilitățile motorii, iar atelierele Montessori satisfac interesele de cunoaștere ale copiilor prin activități care îi stimulează senzorial și îi conectează la viața reală. Interacțiunea cu ceilalți copii prezenți în program sau doar la ateliere punctuale, dar și cu trainerii din Pod facilitează adaptarea socială prin multiple interacțiuni, observare, comunicare verbală și non-verbala.

Este interesant de observat cum se schimbă dinamica grupului atunci când vin copii noi, interacțiunile lor și felul în care aceștia sunt primiți de către ceilalți copii. Emma susține că îi place să observe acest parcurs. „M-a bucurat să văd cum unul dintre băiețeii care vin la noi a trecut de la ezitarea firească de la început la entuziasm și bucurie să facă parte din colectivul nostru” (Emma).

Rolul părinților este unul foarte important. Încrederea pe care aceștia o acordă întregului proces, locului, dar și nouă, traineriloreste foarte importantă în procesul de acomodare. Prezența fizică și energia încrezătoare a părintelui îi transmite copilului că este în siguranță, astfel că explorarea poate începe cu ușurință. Emma îi încurajează pe părinți să participe la activități, dacă cei mici îi solicită și au nevoie de ei, însă de cele mai multe ori, simpla lor prezentă este suficientă pentru ca ei să se simtă în largul lor și pentru ca adaptarea să ia cursul ei firesc, așa cum o dictează ritmul fiecărui copil.

Principiul de bază în psihopedagogia Montessori este “Ajută-ma să fac singur!”. Este o nevoie firească a copiilor să înțeleagă cum funcționează mediul lor înconjurător, iar pentru a înțelege au nevoie să fie implicați în cât mai multe activități alături de părinți. Chiar și cele mai simple activități, precum așezarea mesei sau udarea florilor au un impact puternic asupra încrederii pe care ei o capătă în abilitățile lor. Îi sfătuiesc pe părinți să îi observe pe copiii lor pentru a le putea înțelege nevoile, să le respecte limitele, să le ofere cât mai mult posibilitatea să experimenteze ceea ce își doresc și să ii redirecționeze acolo nu este posibil.

Emma este în fiecare zi în Pod. Deși principiile Montessori stau la baza tuturor activităților din Pod, atelierele Montessori sunt lunea și vinerea.

Prezentarea atelierelor Montessori a fost realizată pe baza unei grile de interviu, în colaborare cu Emma Ionescu, pe care vă invit să o cunoașteți în Pod. Atmosfera atelierelor din Podul lui Sfredeluș este una cu totul specială și veți constata singuri acest lucru. Vă așteptăm cu bucurie în Pod și în grupul Cafeneaua Părinților – comunitate online.

Elena Burlănescu

Președinte fondator și formator în Podul lui Sfredeluș