Copiii îndrăzneți și hotărâți sunt un dar

În mijlocul tumultului și bucuriei creșterii alături de ei, copiii, am remarcat mereu că există copii care par a fi născuți cu un spirit îndrăzneț și hotărât, acei strong-willed kids. Acești mici exploratori ai vieții nu ezită să-și exprime opiniile și să își urmeze propriile lor căi. Și îi vezi de la cele mai mici vârste creând adesea provocări pentru părinți și educatori. Orbitează în jurul mesei, scaunul parcă are niște țepi vizibili doar pentru ei, răstoarnă lucruri pentru a experimenta sunetul, găsesc adesea alte variante de a face lucrurile, într-un mod inovator și chiar mai simplu uneori. Pe măsură ce descoperă lumea din jurul lor, ei aduc cu ei un potențial uluitor și o energie inepuizabilă.

Au o dorință puternică de a înțelege și de a explora. Fiecare zi este percepută ca o aventură pentru ei, iar fiecare obstacol este o provocare de depășit. Deși această hotărâre poate stârni adesea frustrare la cei din jur :D, ea este, de fapt, o sursă de putere pentru ei. Acești copii adoră să își asume responsabilități și, pur și simplu, să fie implicați în luarea deciziilor. Faptul că știu foarte bine ce vor și că își exprimă în mod deschis dorințele poate crea o atmosferă vibrantă în casă, la creșă, la grădi sau la școală. Cu toate acestea, este important să îi ajutăm să găsească echilibrul potrivit între încurajarea autonomiei și stabilirea unor limite clare.

În ciuda provocărilor pe care le implică, acești copii sunt, de obicei, o sursă de inspirație. Ei pot deveni lideri naturali, cu o capacitate extraordinară de a rezolva probleme și de a aborda provocările cu o minte deschisă. Pentru cei din jur, interesați de propria dezvoltare, pot constitui un prilej de a-și dezvolta propriile abilități de negociere și de a-și îmbunătăți răbdarea. Acești copii sunt un dar, nu doar o provocare. Această determinare îi ajută în a aborda viața cu încredere și curaj, iar noi avem, cu siguranță, multe de învățat de la ei observându-i.

Ambiția lor aprinde pasiuni, idei spontane și îi împinge pe oameni să depășească obstacolele, să-și depășească limitele și să atingă noi înălțimi în viață. Cu măsura echilibrului, este o trăsătură esențială, care le alimentează un foc interior ce-i ghidează spre excelență și progres.

Se observă din primele luni (nu exagerez) faptul că își setează ținte clare, știu ce vor și lucrează cu consecvență pentru a le realiza. Și nu este doar despre dorința de a avea succes în ochii mamei sau ai educatoarei, care există, ci și despre satisfacția personală de a depăși provocări și de a-și atinge propriile standarde înalte. Este important pentru ei și e fabulos pentru mine să am ocazia să îi observ și să învăț din atitudinea lor.

Cu toate acestea, asemenea trăiri intense pot genera o presiune internă intensă și este important să-i ajutăm să-și găsească un echilibru sănătos între ambiții și stare de bine. Gestionarea stresului și recunoașterea importanței odihnei (au un consum energetic mult mai mare față de alți copii) și relaxării pot contribui la menținerea unei abordări echilibrate în fața provocărilor propriei determinări sau ambiții.

În societatea noastră actuală, avem nevoie de asemenea forță vitală care alimentează progresul. Nu sunt doar niște trăsături personale, ci și elemente cheie în construirea unui viitor mai luminos și mai plin de reușite. Cu toate acestea, învățarea copiilor să își acorde pauze și să gestioneze stresul în mod eficient este o abilitate valoroasă pe care o pot dezvolta încă de la o vârstă fragedă, iar activitățile Montessori construiesc și la acest nivel, în a aduce liniște, concentrare în plus și o reducere semnificativă a stressului.

Vă voi povesti mai jos căror lucruri le oferim atenție în Pod și vă invit să reflectați asupra lor și să vedeți dacă este ceva ce puteți și vreți să aplicați și acasă:

  1. promovarea conștientizării emoționale
    • e important să încurajăm copiii să își exprime emoțiile și să le identifice; a înțelege și a recunoaște propriile emoții este primul pas către gestionarea lor eficientă
  2. stabilirea unor rutine și a unor structuri clare
    • copiii se simt mai în siguranță atunci când știu ce să aștepte și au un program stabil, iar acești copii se pot manifesta mai puternic în contexte în care simt că nu au controlul asupra propriului program prin predictibilitate
  3. învățarea tehnicilor de relaxare
    • introducerea tehnicilor de relaxare, cum ar fi respirația profundă, meditația scurtă sau atenția pe corp – vă voi pune câteva link-uri în grupul nostru spre meditații care le plac foarte mult copiilor mei; acestea pot ajuta la scăderea nivelului de stres și anxietate
  4. stimularea activității fizice:
    • activitatea fizică este esențială pentru eliberarea tensiunii și stresului, iar includerea în rutina lor zilnică a unor exerciții fizice care să le permită să se miște și să se distreze este foarte importantă – pentru toții copiii, dar mai ales pentru acești copii foarte hotărâți – atenție la competiție, căci pot fi și foarte competitivi și genul acesta de presiune e important să fie eliberată
  5. promovarea auto-reflecției asupra propriilor gânduri, emoții, nevoi, dorințe și acțiuni
    • este foarte important sau chiar vital, aș scrie, să îi încurajăm să se gândească la ceea ce îi face fericiti și să identifice activitățile care îi relaxează sau îi destresează. Acest lucru îi poate ajuta să dezvolte o înțelegere mai profundă a nevoilor lor emoționale.
  6. învățarea abilităților de gestionare a timpului
    • acest capitol poate fi ușor provocator… ei se orientează adesea foarte bine în timp, dar după regulile lor și în funcție de ce e mai important pentru ei și, deși justificat, este în egală măsură însemnat să fie ajutați să-și organizeze timpul și să-și stabilească prioritățile, cum să-și facă un program și să aloce timp pentru sarcinile importante, dar și pentru pauze.
  7. modelarea comportamentelor sănătoase
    • copiii observă și învață multe prin exemplul părinților și al adulților, își urmează adulții seminificativi din preajmă în fiecare moment, chiar dacă nouă ni se pare uneori că nu o fac; modelarea comportamentelor de gestionare a stresului și acordare a pauzelor prin propriul exemplu poate avea beneficii și pentru adulți și pentru copii, e de acordat o șansă doar
  8. comunicarea deschisă – probabil că punctul 8 era ok să fie punctul 1, de fapt
    • menținerea unei linii deschise de comunicare și încurajarea copiilor să vorbească despre ceea ce simt și să solicite ajutor atunci când au nevoie sau să povestească despre situații în care le-a fost dificil să accepte diverse lucruri sunt de o importanță extraordinară (li se întâmplă des, pentru că ei sunt genul care ies din rând adesea, se consideră diferiți și sunt)
  9. stimularea creativității și a distracției
    • promovarea activităților creative și distractive care să le ofere ocazia de a se relaxa și de a se elibera de presiuni; sunt copiii care adesea au nevoie să învețe prin experimentare (a limitelor și a răbdării adulților de multe ori, știu, înțeleg :))), a trece prin și e remarcabilă această trăsătură a lor și extrem de important să le creăm un spațiu sigur în care să le dăm voie să facă acest lucru
  10. asigurarea unui mediu de învățare pozitiv
    • crearea unui mediu de învățare care să încurajeze și să sprijine eforturile, indiferent de rezultat, pentru că, deși de foarte multe ori sunt foarte orientați spre rezultat, de multe ori se găsesc și în postura de a fi deschizători de drumuri – efectiv nu știu unde îi va duce ceea ce au început să facă și e foarte posibil să se lase cu murdărie, deranj în inimile privitorilor mai sensibili la libertatea lor non-conformistă… dar heeeey, marile invenții oare cum au apărut?!

Scopul nu este de a face lucruri în locul lor. Nu asta înțeleg prin ajutor. Știu că se repetă în multe locuri din acest articol acest cuvânt. Prin aplicarea unor „strategii” adaptate la nevoile individuale ale copiilor, contribuim la dezvoltarea unor abilități esențiale de gestionare a stresului și la promovarea sănătății lor mintale pe termen lung.

Vă invit în comentarii în Cafeneaua Părinților – comunitate online. Vă voi pune câteva linkuri Youtube cu meditațiile preferate ale copiilor mei și vă invit în Pod la activitățile noastre îmbinate atât de fain în programul Merg cu drag la grădi. Creștem împreună!

Elena Burlănescu

Formator în Podul lui Sfredeluș și președinte fondator al Asociației Lira Projects