Ce sunt puseurile de creștere?

Joaca senzorială

#NewBornSaturday #EduThursday

Termenul „puseu de creștere” sau „perioadă de puseu” se referă la perioadele de dezvoltare intensă și rapidă în viața unui copil, în care aceștia dobândesc abilități și cunoștințe noi într-un mod semnificativ și adesea într-un timp relativ scurt. Puseurile de creștere sunt caracterizate de o creștere bruscă a interesului, a înțelegerii și/ sau a dezvoltării într-un anumit domeniu sau aspect al dezvoltării copilului.

De exemplu, un copil poate experimenta un puseu de creștere în dezvoltarea limbajului, în care într-o perioadă scurtă învață să articuleze cuvinte noi și să își mărească vocabularul considerabil sau să treacă de la propoziții din 2-3 cuvinte la frazare amplă. Sau, în cazul altui copil, un puseu de creștere în dezvoltarea abilităților motorii fine poate duce la îmbunătățiri semnificative în capacitatea lor de a scrie sau de a realiza activități care necesită manipularea precisă a obiectelor.

Aceste perioade pot varia foarte mult. La unii copii sunt mai vizibile și cu impact mai mare, alții parcă au o dezvoltare mai lină cumva… în funcție de copil pot afecta diferite aspecte ale dezvoltării, cum ar fi limbajul (primele cuvinte sau frazare complexă), abilitățile motorii (rostogolire, ridicare în șezut, târâre, mers de-a bușilea sau ridicat în picioare și mers, alergat etc), abilitățile cognitive (orientare spațială, coordonare ochi-mână, înțelegerea relațiilor spațiale, explorarea matematică etc) sau aspectele sociale (autonomie socială, comunicare socială eficientă, cultivarea empatiei, cooperarea și jocul în echipă, dezvoltarea relațiilor de prietenie etc) și emoționale (autocontrol, înțelegere si exprimare a emotiilor, reziliența emoțională, dezvoltarea stimei de sine etc). În timpul unui puseu de creștere, copilul poate părea foarte concentrat și pasionat de acel domeniu specific, iar progresele lor pot fi remarcabile. Sunt unii copii, precum băiatul meu cel mare (până în 2-3 ani), care și noaptea exersează achizițiile noi în perioade sensibile de tipul acesta.

Este important să menționez că puseurile de creștere sunt specifice fiecărui copil și pot apărea la momente diferite în dezvoltarea lor. Observarea și răspunsul la aceste momente sensibile se face prin adaptarea mediului la nevoile copiilor oferindu-le materiale și oportunități adecvate pentru a-și explora și dezvolta pasiunile și abilitățile în mod natural și în ritmul lor propriu.

Abordarea educațională este important să se concentreze pe înțelegerea profundă a dezvoltării individuale a fiecărui copil. Dezvoltarea copiilor nu este un proces liniar, ci unul plin de etape distinctive și momente de puseu de creștere. În acest articol, voi explora pe scurt aceste etape și momente, aruncând o privire în profunzime asupra modului este important să le integrăm în procesul de învățare și dezvoltare a copiilor.

Perioada Sensibilă

Aceste perioade sunt momente de timp în viața unui copil când el sau ea este extrem de receptiv la anumite tipuri de învățare. Deși variază de la copil la copil, acestea pot acoperi domenii precum limbajul, matematica, coordonarea motorie fină și multe altele. Înțelegem prin mediu pregătit și adaptat nevoilor copiilor un mediu care oferă multiple oportunități de dezvoltare și învățare, în manieră interesantă pentru copii. În loc să încerce să impună învățarea într-un moment nepotrivit, educatorul sau trainerul observă cu atenție copilul și îi oferă materiale și oportunități adecvate pentru perioada sensibilă în curs, astfel încât copilul să meargă pe linia interesului său, fiind mai receptiv astfel.

Independența și autonomia

Cu siguranță ați auzit și voi și probabil că mulți, ca mine, ați și experimentat alături de copiii voștri expresia „teribilii doi”. Deși pare incredibil, această perioadă de dezvoltare este o oportunitate esențială pentru dezvoltarea independenței și autonomiei. Copiii de această vârstă doresc să facă lucruri singuri și să ia decizii mici. În loc să-i împiedicați, încurajați-i să își asume responsabilitatea de mici pentru sarcini simple, precum îmbrăcatul sau pregătirea unor gustări. Îmi amintesc că băieților mei le-a plăcut foarte mult să se desfășoare lângă mine în bucătărie și le place în continuare, mai ales celui mare. Bucătăria este un loc de experimentat spălatul, ștersul, storsul, tăiatul, amestecatul, reacțiile chimice în diverse amestecuri… și când, în urma acestora, rezultă și ceva delicios e cu atât mai apreciat procesul. Acest lucru îi ajută să-și dezvolte abilitățile de planificare și gândire critică, competențe deosebit de benefice în contextul joburilor viitorului.

Perioada de imaginație

În jurul intervalului de vârstă de 3-6 ani, copiii intră într-o perioadă de dezvoltare a imaginației. Aceștia încep să creeze lumi fantastice, să joace jocuri de rol și să-și dezvolte creativitatea. În educația Montessori, acest moment este valorificat pentru a dezvolta concentrarea și planificarea. Materialele creative și provocările intelectuale sunt introduse în mod intenționat pentru a stimula imaginația copiilor și a dezvolta abilitățile lor cognitive. Și știm cu toții cât de mult adoră copiii provocările.

Explorarea sensibilă a mediului

În Pod, învățarea se face prin experiențe directe și explorarea mediului înconjurător. Copiii trec prin momente în care devin foarte curioși și interesați de natură, știință sau artă. Aceste perioade sunt excelente pentru a le oferi materiale și activități care să susțină explorarea. Aceasta înseamnă că în loc să li se furnizeze doar răspunsuri, copiilor li se oferă întrebări și materiale care să îi ajute să descopere răspunsurile de unii singuri, ceea ce dezvoltă, așa cum scriam și mai sus, spiritul lor critic și setul de abilități de cercetare. Frecvența este însă cea care conduce la obținerea unor rezultate consistente.

Dezvoltarea copiilor este un proces complex, marcat de etape individuale destul de bine conturate și observabile, precum și de momente de puseu de creștere. Înțelegând și respectând ritmul și nevoile fiecărui copil, educatorii și părinții (cu atât mai mult cu cât pot lucra cot la cot cu copiii în cadrul atelierelor noastre) pot să-i ghideze în mod adecvat pe drumul lor de dezvoltare. Astfel, copiii devin încrezători, independenți și pasionați de învățare, pregătiți să exploreze lumea înconjurătoare și să-și dezvolte potențialul la maximum.

Aștept cu nerăbdare să citesc experiențele și observațiile voastre privind proprii copii. Vă invităm să împărtășiți gândurile și întrebările voastre în comentarii în grupul Cafeneaua Părinților – comunitate online!

#DezvoltareaCopilului #RespectareaRitmuluiCopilului #PsihopedagogieMontessori

Elena Burlănescu

Președinte fondator și trainer senior Podul lui Sfredeluș