Adaptare socială treptată sau socializare în ateliere cu activități pentru copii și/ sau părinți

#EduThursday

Diferența dintre socializarea copilului la ateliere cu activități pentru copii în grupuri mai mari de copii plus însoțitori (de cele mai multe ori, la vârstă mică) și adaptarea socială treptată în grupuri mai mici, constă în scopul și natura fiecărei experiențe, precum și în profunzimea și intensitatea interacțiunilor sociale. Acestea servesc unor obiective de integrare și dezvoltare diferite. Sigur că pot fi atinse și alte ținte pe termen lung, dacă există această resursă de timp alocată. De aceea, este important să existe o comunicare foarte bună către trainer a nevoilor familiei și copilului pentru a se fixa obiective realizabile, pentru a exista markeri înregistrați de progres și evoluție într-un orizont de timp mai mult sau mai puțin flexibil.

Adaptarea socială treptată în vederea încadrării ulterioare în colectivități mai mari, cum ar fi grădinița, se face în grupuri mai mici. Ce se are în vedere și care sunt beneficiile unor astfel de grupuri de activitate?

Focus pe dezvoltarea socială și adaptare

În acest context, grupurile mai mici sunt concepute cu accent pe dezvoltarea socială și adaptarea copiilor într-un mediu mai mic și mai controlat. Scopul principal este ca fiecare copil să se simtă confortabil, încrezător și să se integreze treptat într-un grup mai mare. Un grup mai mic poate crea un mediu liniștit și sigur, care să faciliteze adaptarea și dezvoltarea copiilor într-un mod mai armonios. Copiii vor fi mai puțin copleșiți de prezența unui număr mare de copii și vor avea ocazia să se concentreze mai bine asupra experiențelor lor.

Interacțiuni puternice și conexiuni de încredere

Grupurile mai mici facilitează interacțiuni mai profunde și mai intime între copii. Ei au ocazia să își cunoască colegii mai bine, să își exprime emoțiile și să își construiască relații mai strânse, ceea ce poate duce la o adaptare mai facilă și la o încredere crescută în grup, resurse care contribuie ulterior la o adaptare mai ușoară în colectivități mai mare, cum sunt cele din medii instituționale, precum creșa sau grădinița.

Flexibilitate în planificarea și adaptarea activităților la ritmul copiilor

Cu un număr mai mic de participanți, programul poate fi mai flexibil și poate fi ajustat în funcție de nevoile fiecărui membru al grupului. Trainerii pot adapta activitățile în timp real pentru a se potrivi cu interesele și dezvoltarea fiecărui copil în mod specific, iar în Pod acest lucru s-a întâmplat de foarte multe ori cu rezultate foarte bune și pentru copii, dar și pentru relația copil- îngrijitor (mamă/ bonă/ bunică etc).

Sprijin individualizat și personalizarea experienței

Trainerii au capacitatea de a oferi un sprijin mai individualizat în grupurile mai mici. Ei pot observa mai atent nevoile și reacțiile fiecărui copil și pot interveni mai eficient pentru a aborda orice dificultăți sau îngrijorări sau pot construi în direcția obiectivelor specifice discutate cu părintele și nevoilor și intereselor observate sau comunicate direct de copil. Într-un grup mai numeros, este posibil ca anumite nevoi individuale să fie mai puțin vizibile sau mai dificil de gestionat. Un grup mai mic permite trainerilor să adapteze mai ușor metodele și activitățile de învățare în funcție de interesele și ritmul de dezvoltare al fiecărui copil. Astfel, copiii vor fi implicați în activități care să îi atragă și să îi motiveze, maximizând astfel învățarea lor.

Confort și încredere

Participanții se pot simți mai confortabil și încrezători să își împărtășească gândurile și sentimentele într-un grup mai mic. Acest lucru poate contribui la o adaptare mai blândă și la dezvoltarea abilităților sociale într-un mediu în care copiii se simt în siguranță. Cu un număr redus de participanți, trainerii pot monitoriza mai atent progresul fiecărui copil în timpul programului. Aceasta permite identificarea rapidă a progreselor și a dificultăților, astfel încât intervenția pentru a oferi sprijin adecvat să fie imediată. Cu o adaptare reușită și o bază solidă de încredere și învățare într-un grup mic, copiii vor avea mai multă încredere în ei înșiși atunci când se vor alătura unei grupe mai mari în viitor.

În cazul socializării la ateliere cu activități pentru copii în grupuri mai mari obiectivele propuse sunt:

De natură educațională și de învățare

Aceste ateliere sunt, în principal, create pentru a oferi copiilor oportunități variate de învățare și dezvoltare prin intermediul activităților interactive. Socializarea este unul dintre aspectele benefice ale acestor ateliere, dar nu este întotdeauna obiectivul principal.

Diversitate și dinamică

Grupurile mai mari pot include copii cu diferite personalități, interese și niveluri de dezvoltare diferite. Această diversitate poate stimula interacțiuni complexe și oferă oportunități pentru copii să învețe să coopereze și să lucreze cu alții într-un mediu mai dinamic, benefic în doze potrivite la nivel de săptămână (una sau două expuneri/ săptămână).

Interacțiuni variate

Într-un grup mai mare, copiii pot avea șansa să interacționeze cu o gamă mai largă de colegi și să experimenteze dinamici sociale variate. În același timp, este posibil ca aceste interacțiuni să fie mai superficiale din cauza numărului mai mare de copii. Relațiile de prietenie se leagă în condițiile unui timp mai îndelungat de expunere, uneori putând să dureze și luni, în cazul copiilor sub 3 ani.

În concluzie, socializarea în cadrul atelierelor cu activități pentru copii în grupuri mai mari are un accent mai puternic pe învățare și dezvoltare, în timp ce adaptarea socială treptată, care se face în grupuri mai mici, pune accentul pe construirea relațiilor și dezvoltarea socială și presupune un raport de un adult la 4-5 copii. Este important ca părinții să știe că un grup mai mic aduce avantaje semnificative pentru dezvoltarea și adaptarea copiilor într-un mod mai personalizat și eficient. Ambele experiențe au beneficiile lor unice, cu siguranță, iar în Podul lui Sfredeluș oferim ambele tipuri de experiențe, dar acestea se concentrează pe aspecte diferite ale socializării și integrării copiilor într-un mediu social. De aceea, vă invităm să avem o discuție cu privire la obiectivele familiei, în ceea ce privește aceste aspecte, înainte de a veni în Pod. Un grup mai mic are beneficii semnificative pentru dezvoltarea copiilor și acesta este un pas important în pregătirea lor pentru o experiență mai mare în grădiniță. E important și încurajăm părinții să își dea șansa să experimenteze și să înțeleagă beneficiile unui grup mai mic pentru copiii lor.

Aștept cu nerăbdare să citesc experiențele voastre privind proprii copii, care au participat la atelierele noastre sau în programul integrat Merg cu drag la grădi. Vă invit să împărtășiți gândurile și întrebările voastre în comentarii în grupul Cafeneaua Părinților – comunitate online!

#AdaptareSocialaTreptata #DezvoltareInRitmulCopilului #Ateliere

Elena Burlănescu

Președinte fondator și trainer senior Podul lui Sfredeluș