Ce facem noi în Pod?

În primul rând ne jucăm și apoi ne mai jucăm puțin. Avem ținte stabilite, desigur, însă ne menținem flexibilitatea de a ne mai abate de la drum, în funcție de dorințele celor mai importanți jucători: copiii care ne vizitează și ne îndrăgesc. Încercăm să alternăm activitățile dezvoltate în pod, atât la nivel de activitate programatică, cât și între activitați, pentru a menține un echilibru sănătos la nivel de săptămână.

Structura activităților dezvoltate în pod urmărește următoarele paliere importante din care derivă jocurile și jucăriile, materialele și activitățile specifice puse la dispoziția copiilor de către traineri:

Dezvoltarea fizică

  1. Mersul (drumuri cu obstacole, mers pe o scandură de lemn)
  2. Alergatul (pur și simplu sau printre obstacole)
  3. Jocul cu una sau mai multe mingi (le aruncăm, le plimbăm, le legănăm, le prindem)
  4. Săriturile (peste obstacole, în fotoliul puf umplut cu bilute, elasticul)
  5. Cățărare (pe scară, strecurat printr-un tunel)
  6. Masajul picioarelor și al spatelui (alei senzoriale cu covorașe din folie cu bule pentru masaj, cereale, mers pe vârfuri, relaxare în scaunul nostru pentru masaj etc)

Dezvoltarea motricității

  1. Atingerea/ sortarea/ încheierea/ apăsarea nasturilor, cataramelor, capselor, butoanelor, fermoarelor, șireturilor etc – de mare folos, în acest sens, sunt ramele Montessori
  2.  Inserarea obiectelor de diverse forme în cutii din lemn sau carton cu găuri potrivite (în această categorie intră și uzul cilindrilor Montessori, cutia permanenței, precum și alte cutii dedicate acestor tipuri de acțiuni)
  3.  Ruperea sau tăierea cu cuțitul sau foarfeca
  4. Vărsarea/ sortarea/ adunarea/ semănarea sau alcătuirea unei compoziții artistice (posibil și cu ajutorul unui șablon) cu boabe de fasole, spaghete, cereale etc
  5.  Pregătirea mesei (așezat farfuriile și tacâmurile pentru gustare, preparat aluat, salate, gustări cu/ fără foc, ceai etc.
  6.  Jocul cu nisipul simplu, cu nisipul umed sau cu nisipul kinetic
  7.  Conturarea pe un marcaj prestabilit a unor desene din creioane, pietre, boabe de fasole etc
  8.  Construirea cu cuburi de diverse dimensiuni
  9.  Jocul cu degetele pe suprafețe cu diverse texturi 

Dezvoltarea creativă

  1.  Pictatul cu acuarele, vopsele acrilice, vopsea pentru finger-painting (cu degetele)
  2. Modelarea unor figurine din aluat/ lut
  3. Aplicații diverse din imagini decupate, forme, bucăți rupte, biluțe din hârtie creponată etc
  4.  Desenul cu creioanele, cariocile, creta
  5.  Tăiatul hârtiei cu foarfeca pentru copii pe un traseu prestabilit
  6.  Uzul obiectelor din materiale naturale (conuri, nuci, pietre) în compoziții diverse (ex: plajă cu nisip și scoici reale, lângă un ocean pictat sau pictarea conurilor de brad/ pietrelor)
  7.  Conturarea pe șablon a diverselor forme cu creionul sau carioca pe hârtie

Dezvoltarea memoriei, logicii

  1.  Uzul de flash cards și jucării (ce e în plus, ce lipsește, deosebiri, ce a dispărut, ce s-a schimbat, găsirea perechii, găsirea altei similare, hrănirea animalelor, uzul generalizărilor etc.)
  2.  Înșiruire (de mărgele, zaruri, flash cards)
  3.  Domino
  4. Puzzle-uri, imagini tăiate, alegerea formelor
  5.  Sistematizarea și gruparea jucăriilor, a flash cardurilor sau cifrelor (după formă, volum, culoare).

Dezvoltarea simțurilor

  1.  Folosirea instrumentelor muzicale (inclusiv a cilindrilor sonori) și a obiectelor  de uz casnic (jocul cu acestea, ghicirea sunetelor, ordonarea în funcție de volumul sunetelor)
  2.  Audiția pieselor muzicale variate (clasică, populară, cântecele pentru copii) în diverse momente: pentru dans, la masă, în timpul diverselor activități (mai ritmată pentru activități fizice, mai lentă pentru creșterea concentrării asupra activităților la masă)
  3.  Ghicirea mirosurilor (uleiuri esențiale cunoscute: portocală/ lămâie/ lavandă etc) și a gusturilor (dulce/ sărat/ acru/ amar)
  4.  Atingerea diferitelor texturi: materiale textile/ hârtie/ carton/ vată cu variații de consistență și porozitate și eventual ghicirea lucrurilor pe care copilul le atinge
  5.  Urmarea instrucțiunilor

Explorarea mediului înconjurător

  1.  Familia (cine este fiecare persoană, fotografii, povestiri)
  2.  Animalele, puii animalelor, unde trăiesc, ce manancă, ce ne dau, ce sunete scot, cum arată (imagini, prezentări, povești, piese de teatru)
  3.  Calendarul, condițiile meteo, anotimpurile, zilele săptămânii, sărbătorile
  4.  Cultivarea plantelor
  5.  Lumina și umbra
  6.  Ajutor la treburile casnice: spălatul vaselor, măturatul sau spălatul pardoselei, strâns jucăriile etc.
  7.  Cunoașterea obiectelor și a felului în care sunt acestea utilizate (hainele, obiectele din casă, de pe stradă)
  8.  Ce este comestibil și ce nu
  9.  Noțiuni opuse (umed-uscat, rece-cald)
  10.  Transformările (ce se întâmplă cu gheața în apă, cu zaharul în apă, sarea pe gheață). Dizolvarea și amestecarea vopselelor și alte experimente științifice

Activitățile specifice sunt dezvoltate în Podul lui Sfredeluș sunt coordonate de Elena Burlănescu și implementate de trainerii colaboratori.