Play with me – ateliere de limba engleză – 1 an+

Cu Angi mă cunosc de mai bine de 6 ani probabil. Este o femeie ambițioasă, puternică, creativă și foarte jucăușă. E genul de femeie curcubeu, care luminează fiecare încăpere când apare. Pune pasiune în tot ceea ce face, constituindu-se într-o sursă de inspirație pentru cei din jur. Iubește copiii, îi ghidează cu răbdare și înțelegere și îi susține în parcursul lor pentru învățarea limbii engleze cu joc și joacă. Despre ce face în programul Merg cu drag la grădi scrie chiar ea, mai jos:

Cum ai ajuns să lucrezi în domeniul educației timpurii și să predai limba engleză?
Am vrut să schimb total domeniul în care lucrasem în trecut (vânzări) și pentru că vin dintr-o familie de mare (suntem 4 frați), am simțit intuitiv că am să mă descurc și așa a fost. Mi-a plăcut așa mult domeniul, încât am rămas acolo de peste 9 ani.

Ce te-a inspirat să dezvolți programul „Play with me”?
Fetița mea m-a inspirat și faptul că am dorit pentru ea ceva mai mult. Când lucram la „Learn with music” la Constanța a fost o perioadă faină în care învățam multe, însă au fost grădinițe în care mergeam și găseam pedepse, ton ridicat, stat nemișcat pe scăunel, amenințări și uneori niciun pic de libertate pentru cei mici și pentru mine. Eu vedeam orele de engleză cu totul altfel. Vedeam copiii care zburdau liberi pe melodii care să le placă, să le fredoneze și acasă, veselie, libertate, copiii care doreau să vină cu mare drag la orele de engleză, care să se joace în timp ce învață o limbă străină cu ușurință, ceva ce își doresc să facă pentru că le place, efectiv să absoarbă informația pentru că sunt prezenți și relaxați… un loc unde să se simtă în siguranță, unde să nu fie nevoie să prindă încredere că pot învăța ușor, ci să vină de la sine, ca ceva ce e normal oriunde.

Cum se desfășoară o sesiune tipică din programul „Play with me”? Ce tipuri de activități include?

În primul rând, aleg o temă și, de obicei, caut să mă joc cu ea timp de o lună, ca ei să integreze informația. Apoi gândesc fiecare sesiune în parte, în așa fel să includă și o parte statică, cât și o parte de mișcare. La partea statică, mă inspir și din activitățile specifice Montessori, dar mă ghidez mult după ce simt eu că i-ar ajuta să integreze totul mai bine, specific vârstei lor. Pentru copiii mai mici, spre exemplu, fac lădițe unde pot explora în tihnă tot ceea ce este acolo, în timp ce eu vorbesc cu ei în limba engleză și le numesc obiectele, iar cu copiii mai mari includ activități de citit povești sau ceva de tăiat și lipit. Eu caut mereu să numesc în limba engleză fiecare activitate pe care urmează să o facem. Dacă tăiem ceva, le spun: „I cut the paper! Cut. Can you cut the paper?”. Atelierul de engleză, de obicei, se termină cu consumul de energie, unde dansăm, alergăm, țopăim și ne maimuțărim. Spun de obicei, pentru că uneori îi pot vedea încă de la începutul orei plini de energie și fără răbdare și în acele momente trec direct la muzică și mișcare. Mi se pare extrem de important ca ei să dea tonul orelor, iar eu caut mereu să mă mulez pe stările lor.

Care sunt principalele obiective ale unei astfel de activități și ce beneficii aduce pentru dezvoltarea timpurie a copiilor?

Dragostea pentru o limbă străină, să simtă că o pot învăța ușor, natural, să prindă încredere în capacitatea lor de a vorbi cu un adult și în altă limbă și să se facă înțeleși, să le deschidă orizonturi noi și de ce nu să le deschidă „apetitul” pentru alte limbi străine.

Cum a fost răspunsul copiilor și al părinților la activitățile tale de-a lungul timpului?

Mereu am avut o dificultate în a explica asta oricui a dorit să știe cum reușesc de se distrează cei mici cu mine și învață limba engleză repede. Pur și simplu mă așez lângă ei și fac ceva împreună cu ei. Dacă îi văd că au chef să rostogolească o minge pe podea, iau și eu una și îi imit și le numesc activitatea în limba engleză: „Roll the ball!”. Consider că dacă vrem să comunicăm mai ușor cu cei mici, cheia este Joaca. O joacă banală cu plușurile poate scoate la iveală emoții ale copilului pe care nu știa să le verbalizeze, dar le poate arăta prin joacă. Se poate spune că mă cobor la mintea lor, însă altfel nici nu ar merge. Copiii simt rigiditatea și reacționează repede la ea cu rezistență. E normal. Am lucrat cu copii de la 6 luni la 6 ani.

Ce recomandări ai pentru părinții care doresc să continue procesul de învățare a limbii engleze acasă cu copiii lor?
Eu am integrat limba engleză copiilor mei încă de când erau în burtică. Recomand părinților să renunțe la convingerile limitative pe care le au: că cel mic va confunda limba engleză cu limba română, că e prea mic să învețe o limbă străină, că îl va bulversa învățarea unei limbi străine mai mult, că are timp suficient să învețe o limbă străină… Sunt doar proiecțiile propriilor experiențe, iar acest lucru nu îi va ajuta pe cei mici, ba chiar e posibil să îi seteze într-un mod anume, nepotrivit. Ca idee, până la 9 luni, cei mici recunosc foarte bine toate sunetele oricărei limbi. Unii părinți au ideea că un curs de limba engleză se face la o măsuță, cu o foaie în față pe care vor nota ceva și, de aceea, mulți au reticența de a-i aduce mai devreme la un atelier.

Recomandarea mea este să își dea voie să se joace pur și simplu cu cei mici direct în limba engleză sau cu traducere în limba română, dacă asta îi ajută. Eu, prin joacă, înțeleg un proces desfășurat așa: fie observ copilul cum se joacă singur cu ceva și mă alătur lui vorbind cu el în limba engleză, fie, dacă acesta îmi cere să mă joc cu el cu păpușile, spre exemplu, îi propun să ne jucăm de-a păpușile care vorbesc în engleză. Părinții vor rămâne uimiți cât de dornici sunt cei mici să facă asta. Și un lucru pe care îl am pe suflet și mă apasă este faptul că desenele animate acum sunt dublate în limba română. Dacă au posibilitatea, ar fi util să le faciliteze accesul la un program de desene animate în limba engleză. E un alt moment în care cel mic poate învăța limba engleză foarte ușor. Foarte ușor.

Ea este Angi, iar aceasta este activitatea de dezvoltare a limbii engleze așa cum se desfășoară in Pod în cadrul programului integrat „Merg cu drag la grădi”. Sunt curioasă dacă voi le citiți copiilor sau faceți anumite activități cu copiii în limba engleză? Vă invit să scrieți în comentarii în Cafeneaua Părinților – comunitate online.

Elena Burlănescu

Formator în Podul lui Sfredeluș și președinte fondator al Asociației Lira Projects